JAC Board Solutions : Jharkhand Board TextBook Solutions for Class 12th, 11th, 10th, 9th, 8th, 7th, 6th

themoneytizer

  Jharkhand Board Class 7TH English Notes | The Village Blacksmith  

     JAC Board Solution For Class 7TH English Chapter 20

                                 (गाँव का लोहार)

                          कविता का हिन्दी अनुवाद

Under a spreading ................ strong as iron. [Page-126]
हिन्दी अनुवाद― कवि हेनरी वैड्सवर्थ लौंगफेलो ने प्रस्तुत कविता में
गाँव के एक लोहार का वर्णन किया है।
          प्रथम पद स्टैन्जा में, कवि ने गाँव के एक लोहार का वर्णन किया है,
जो शहबलूत के पेड़ के नीचे बैठा है. उसके शारीरिक गठन का वर्णन किया
है और बताया है कि उसकी बाँहें कितनी सशक्त दिखती हैं, जो कि कड़ी
मेहनत का नतीजा है।

His hair is ...…............ not anyman. [Page-126].
हिन्दी अनुवाद― कवि आगे लोहार का विस्तृत वर्णन करता है। उसके 
काले लम्बे और घुघराले बाल हैं। धूप से उसके चेहरे का रंग पीला-भूरा सा
हो गया है। वह ईमानदारी से, पसीना बहाते कड़ी मेहनत करता है और वह 
किसी से नहीं डरता, चेहरा गर्व से उठाता है. वह किसी का कर्जदार/ऋणी
नहीं है।

Week in week................sun is low.             [Page-126]
हिन्दी अनुवाद― गाँव का लोहार सुबह से शाम तक काम करता रहता
है। उसकी धौंकनी चलती रहती है। वह भारी हथौड़े से पीटने का काम करता
रहता है। गहरी शाम को ही वह घर को जा पाता है।

And children coming ...............threshing floor.  [Page-126]
हिन्दी अनुवाद ― बच्चे लोहार को आश्चर्य से काम करते देखते रह
जाते हैं। वे भट्ठी से उठती चिनगारियों को बड़े ध्यान व रोचक भाव से
देखते। उसकी भाथी, धौंकनी के खुले दरवाजे से बच्चे लोहार को अपलक,
उसके काम को देखते रह जाते। इन चिनगारियों को वे पकड़ने की कोशिश
करते।

Thanks, thanks ............... dead and thought. [Page-127]
हिन्दी अनुवाद― इस आखिरी स्टैन्जा (पद) में कवि उस गुणी लोहार
को धन्यवाद देता है, एक सबक सिखाने के लिए कि हम अपने भाग्य के
निर्माता खुद हैं, और प्रत्येक दिन हम अपना भाग्य/तकदीर और अपनी जिंदगी
अपने हाथों से ढालते हैं।

                                   WORD MEANING

Sinewy (सीइन्यूवी) = पुष्ट, सशक्त। Brawny (ब्राउनी) = मांसल।
Tan (टैन) = पीला भूरा रंग। Bellows (बेलोज) = धौंकनी (बाल)
भाथी। Sexton (सेक्सटन) = गिरजाघर का एक अधिकारी। Chaff
(चैफ) चोकर, छांटन, छिलका. भूसी। Threshing floor (थ्रेशिंग
फ्लोर) = खलिहान, भुसौरा। Fortunes (फॉरचून्स) = भाग्य। Anvil
(एनविल) = अहरन, निहाई। Wrought (शॉट) = पीटा गया, ढाला गया,
बनाया गया। Chestnut (चेस्टनट) = अखरोट, शहबलूत। Brow (ब्रो) =
भौह। Sweat (स्वेट) = पसीना। Owes (ओज) = ऋणी होना। Sledge
(स्तेज) = हथौड़े से मारना। Flaming (फ्लेमिंग) = दहकता हुआ. आग
सी। Forge (फोर्ज) = भट्ठी। Sparks (स्पाकस) = चिनगारियाँ। Worthy
(वर्दी) = कीमती। Fortune (फॉरचूंन) = भाग्य। Deed (डीड) = कृत्य,
कार्य: Thought (थॉट) = विचार।

                                        Explore the Text

□ Read the following stanza carefully and answer
the questions that follow―
1. Under a spreading chestnut-tree
The village smithy stands;
The smith, a mighty man is he,
With large and sinewy hands;
And the muscles of his brawny arms
Are strong as iron.
(a) Where does the village smithy stand ?
(b) How does the smith look like?
(c) Who is the poet of this stanza?
Ans. (a) The village smithy stands under a spreading
chestnut-tree.

(b) The smith looks like a mighty man.

(e) Henry Wadsworth Longfellow is the poet of this
stanza.

□ Answer the following questions:
Q. 1. Where is the village smithy?
Ans. Under a spreading chestnut-tree, the village smithy
stands.

Q. 2. To what is the heavy sledge of the blacksmith
compared to?
Ans. The smith, a sinowy hands, and the muscles of is
brawny arms are strong as iron. His hair is crisp, and black, and
long. His face is like the tan. His brow is wet with honest
sweat.

Q.3. What qualities of the blacksmith do you like?
Ans. He carns whatever he can. And looks the whole world
in the face, for he owes not any man.

Q. 4. What do the children do on their way back from
school?
Ans. Children coming from school look in at the open
door. They love to see the flaming forge. And hear the bellows
roar, And catch the burning sparks that fly like chaff from a
threshing floor.

Q. 5. What message about the village blacksmith give
us?
Ans. The lesson thou hast taught! Thus at the flaming
forge of life our fortunes must be wrought. Thus on its sounding
anvil shaped each burning deed and thought.

□ Fill some Participle Adjectives in the blanks. On
is done for you―
A rolling stone gathers no moss. (a stone which rolls)
(a) The ................ girl is my sisters. (the girl who dance)
(b) he played a ........ game (a game which is being lost)
(c) A ........ child needs his mother. (a child who cries)
(d) The ............ train is a movie. (the train which is bums)
Ans.(a) dancing (b) losing (e) crying (d) burning.

□ Write two suitable describing words used for
the village blacksmith in the poem to describe
his― (a) hands (b) hair (c) arms.
Ans. (a) large ― sinewy.
(b) Crisp ― black.
(c) browny ― strong

                                             ★★★

  FLIPKART

और नया पुराने

themoneytizer

inrdeal